Hoe schrijf ik een blog artikel? Tips & Tricks.

Samengevat (wat vind ik in dit artikel?)

Het schrijven van een blog artikel is niet altijd even makkelijk. Het is gelukkig een stuk makkelijker dan het wellicht lijkt. Dit artikel geeft overzichtelijk en to-the-point aan hoe je het kan aanpakken. Deze handleiding is toepasbaar op ieder soort artikel; of je nu “privé” of “zakelijk” blogt, of wilt gaan bloggen.

In de inleiding licht ik eerst kort toe waarom en hoe ik dit artikel heb geschreven, daarna kun je er snel doorheen lezen. En voor je het weet heb je zelf je artikel op (virtueel) papier staan.

Inleiding

Na een middag nadenken over een onderwerp voor het eerste blog artikel van onze site kreeg ik plots een ingeving. “Waar heb ik zojuist mijzelf in verdiept en veel kennis over opgedaan?”, Juist, het schrijven van een blog artikel. Dus waarom ook niet?! Hier de uitleg over het schrijven van een blog artikel.
Alles wat ik leer terwijl ik dit artikel schrijf, zal ik in het artikel verwerken (wat zou betekenen dat het artikel nooit af is als ik met iedere laatste zin die ik schrijf weer iets nieuws leer).

Voorbereiding

Voorbereiding is belangrijk. Begin nooit zomaar uit het niets met schrijven. Als je dit wel doet kan je op twee manieren vastlopen. Je loopt ten eerste de kans dat je snel in een soort “writers block” terecht komt; een half uur lang bezig bent met het schrijven van de eerste twee perfecte zinnen. Daarnaast kan het zo zijn dat je doelloos hersenspinsels op papier zet, en dus niet doelgericht iets waardevols voor anderen creëert.
Dat laatste is misschien wel het belangrijkste punt voor het schrijven van een blog artikel: creëer altijd iets van waarde (of toegevoegde waarde) voor anderen. Anders kan je, je blog artikel net zo goed voor jezelf schrijven en -houden.

Er zijn 6  punten die je bij de voorbereiding van je blog artikel zou kunnen doorlopen. Hieronder zijn deze punten beschreven. Per punt worden prikkelende vragen gesteld om zo de punten te kunnen beantwoorden.

1. Bepaal je doelgroep

  • Aan wie richt ik mijn artikel?
  • Wat zijn vragen waar mijn doelgroep mee worstelt?
  • Voor wie wil ik iets van waarde creëren?

 

2. Bepaal je (hoofd) onderwerp

  • Over welk onderwerp of welke onderwerpen ga ik het hebben?
  • Waar weet ik bijvoorbeeld al veel van af?

 

3. Doe onderzoek naar je onderwerp

  • Raadpleeg bronnen over je onderwerp. Denk aan: internet, boeken, mensen, video’s etc.
  • Bekijk ook of een gevonden bron waardevol is; niet iedere bron is geschikt.

 

4. Bepaal het specifieke doel van je artikel

  • Vraag jezelf af wat je met het artikel wilt bereiken.
  • Denk aan: overtuigen, amuseren, tot actie aanzetten, informeren, inspireren.

 

5. Waarde toevoegen

Het is belangrijk dat je iets van waarde toevoegd aan je artikel. Dit is namelijk hetgeen wat mensen aanspoort om je artikel te lezen. De toegevoegde waarde kan iets abstracts zijn zoals een gedachtegang of visie, maar ook iets concreets zoals:

  • Infographic
  • Verhaal
  • Data visualisatie
  • Handleiding
  • Foto of Video
  • Etc.

 

6. Wat word je “hook”?

Een “hook” is hetgeen waarmee je de lezer binnenhaalt als het ware. Het benadrukt wat precies aan jouw artikel aantrekkelijk is voor de lezer. Voorbeelden:

  • Nieuws
  • Controversieel
  • Visueel
  • Competitief
  • Ego-boost
  • Gedetailleerde info
  • Innovatief
  • Humor
  • Creatief

 

Alle 6 punten van voorbereiding hoef je niet per se in bovenstaande volgorde te doorlopen. Zie het geheel als een doorlopend proces, waarbij het een tot het ander kan leiden, en je soms een stapje terug moet doen om iets bij te schaven. Zo kan je bijvoorbeeld door een onderwerp dat je hebt bepaald een doelgroep bedenken (of andersom). Bijvoorbeeld: “Ik wil graag over het onderwerp vis schrijven, wellicht zijn sportvissers dan een interessante doelgroep” of “ik wil graag als doelgroep beginnende koks bereiken, misschien kan ik een artikel schrijven over het onderwerp vis”.

Schrijven

Hoewel het schrijven van een blog artikel een behoorlijke klus kan zijn is het met de juiste voorbereiding terug te brengen tot een kwestie van “uitvoeren”. Wanneer je in de voorbereiding een soort framework voor je artikel hebt gecreëerd, kan je daarna geheel vrij je creativiteit loslaten binnen dat framework. Op deze manier is je artikel  doelgericht en gestructureerd en daarnaast ook nog eens spontaan, interessant en/of creatief. Om dit voor elkaar te krijgen is het belangrijk dat je na het creëren van een framework, volledig vrij te werk gaat.

Als eerste kan je op basis van je voorbereiding bepalen hoe je artikel opgebouwd zal gaan worden. Je creëert aan de hand daarvan de verschillende alinea’s en tussenkopjes. Deze aliena’s en tussenkopjes schrijf je eerst op een opsommende manier op.

Voorbeeld van de opbouw van dit artikel was:

  • Titel
  • Inleiding
  • Voorbereiding
  • Schrijven
  • Afwerking
  • Perfectioneren
  • Conclusie
  • Samengevat

 

Nu je deze punten hebt gemaakt kan je gewoon gaan typen per kopje. Als het goed is zal het niet moeilijk zijn om woorden op papier te krijgen. Je hebt namelijk in de voorbereiding waarschijnlijk al nagedacht over deze kopjes. Deze kopjes zijn dus het framework van je artikel dat je daarna gaat opvullen.

Schrijf bij het opvullen je gehele gedachtegang vrij op. De afwerking, spelling/grammatica, opbouw en het perfectioneren, komt later!

Je kan bij het “vrije” schrijven wel de volgende zaken in je achterhoofd houden om een goede tekst te schrijven:

  • Ontwikkel je eigen stijl. (dit zal vanzelf komen als je meer schrijft en probeert vanuit jezelf te schrijven)
  • Hou het simpel; pas op met vakjargon en moeilijke termen.
  • Denk aan opbouw. (spanning creëren, een vraag oproepen bij de lezer etc.)
  • Overdrijven mag.
  • Gebruik onderbouwing voor feiten.
  • Denk uniek, onderscheidend, innovatief.
  • Wees open, eerlijk, persoonlijk, kwetsbaar.
  • Doe iets om in de juiste “mood” te komen, dit kan je gek genoeg helpen met schrijven. (denk: muziek, koffie, frisse lucht, wandeling, gesprek, video, inspirerende tekst, etc.)

 

Gouden tip: krijg je ondanks dit alles nog steeds niks op papier. Schrijf gewoon iets op: een stuk van het artikel dat spontaan bij je opkomt of desnoods gewoon onzin. Je zal merken dat (net als bij hardlopen bijvoorbeeld) het makkelijker gaat als je even “warm” bent geworden.

Afwerking

Tijdens de afwerking ga je het “vrije” stuk dat je geschreven hebt controleren. Je kan het vergelijken met een beeldhouwer die ruwweg zijn beeld heeft gevormd, en daarna met fijn gereedschap de vormen gaat bewerken. Loop de volgende 12 punten af om je ruwe tekst om te vormen in een goed gevormd blog artikel.

  1. Structuur & Opbouw. Zit er een duidelijke structuur en goede opbouw in het verhaal?
  2. Kort maar krachtig. Schrap al het onnodige. Mensen op internet hebben vaak weinig tijd, hou het kort en krachtig.
  3. Leesbaarheid. Zorg dat je tekst vloeiend loopt, dit vergroot het leesgemak en -plezier.
  4. Spelling/grammatica. Controleren.
  5. Alinea’s. Zijn stukjes tekst afgebakend met alinea’s?
  6. Aandachttrekker. Gelukt? Is het inleidende stukje interessant genoeg om de aandacht van een lezer te trekken?
  7. Positiviteit. Heb ik mijn tekst positief geformuleerd? Het vergroot het leesplezier en goede gevoel bij het artikel. Dit zorgt er namelijk voor dat ook positieve woorden blijven hangen bij de lezer. Bijvoorbeeld: iets is leuk i.p.v. niet vervelend of het geeft plezier i.p.v. weinig verveling.
  8. Compleetheid. Staat alles erin wat er in moet/ ik er in wil hebben?
  9. Herschrijven. Moet ik stukken herschrijven?
  10. Always be closing. Wanneer je de lezer tot actie wilt aanzetten vraag jezelf dan af: “geef ik een concreet voorstel voor actie?”, ”zet ik iemand aan tot het nemen van vervolgstappen?”
  11. Externe controle. Laat een ander je artikel nalezen.
  12. Controle op later tijdstip. Kijk zelf na een aantal dagen nog een keer naar je artikel. Het zal je verbazen hoe “anders” je naar de tekst kan kijken.

Als je deze 12 punten hebt nagelopen is je blog artikel eigenlijk zo goed als af. Maar je voelt het al aankomen, er is meer mogelijk. Natuurlijk valt er altijd het een en ander te perfectioneren.

Perfectioneren

Wanneer je blog artikel af is kan je een aantal zaken bekijken om zo het “succes” van je artikel te vergroten. Om de spreekwoordelijke puntjes op de i te zetten kun je de volgende zaken bekijken:

  • Afbeeldingen of video. Kies een (paar) pakkende afbeelding(en) om je verhaal te ondersteunen. Of voeg bijvoorbeeld een video toe; een die iets toevoegt aan het geheel. Visueel maakt dit je artikel aantrekkelijk voor mensen.
  • Samenvatting voor begin. Maak een korte samenvatting van wat er in je artikel te vinden is en zet dit bovenaan. Op deze manier kunnen mensen in een oogopslag zien of het artikel interessant voor hen is. Denk: wat?, voor wie?, hoe gedaan?, waarom interessant?, wanneer van toepassing?
  • Pakkende titel: 4-U’s (http://writtent.com/blog/4-us-of-web-copywriting-tips-for-writing-great-headlines-copy/). Volgens deze theorie dient een titel te voldoen aan volgende U’s: usefull, urgency, unique, ultra-specific. Zie de link voor meer uitleg.
  • SEO proof? Voldoet je artikel aan de standaarden voor zoekmachine optimalisatie? In normale taal betekend dit: kunnen de zoekmachines jouw blog artikel op de juiste manier “lezen” en hechten ze de juiste waarde toe aan je artikel? Loop daarvoor in ieder geval de volgende punten na.
  • Genoeg woorden? meer dan 300 voor een waardevol artikel (geen harde eis, maar een richtlijn). Kan je in 100 woorden iets waardevols delen, ook prima.

 

  1. Keyword density (zoekterm dichtheid). Dit is geen vaste hoeveelheid, maar een “natuurlijke” hoeveelheid herhalingen van een keyword waarop je gevonden wilt worden. Niet te veel, niet te weinig. Als richtlijn: ongeveer 6x in een tekst van 250 woorden (https://www.youtube.com/watch?v=Rk4qgQdp2UA)
  2. H1 – H6 tags, Gebruikt title-tags voor titels, sub-paragrafen en sub-alinea’s. Deze tags voeg je toe aan de “achterkant” van je website. (https://www.youtube.com/watch?v=GIn5qJKU8VM)
  3. Plaats van zoektermen in titel en begin van het artikel. Zoektermen die zo worden geplaatst worden door zoekmachine’s gezien als belangrijk voor begrijpen van de pagina.
  4. Duplicate content. Pas op dat je geen tekst van andere websites kopieert of vertaalt. Ga op juiste manier om met duplicate content. (https://www.youtube.com/watch?v=mQZY7EmjbMA)

 

  • Up-to-date. Een blog artikel kan lange tijd online blijven staan, controleer af en toe of de inhoud nog klopt.
  • Publiek opbouwen. Je kan wachten tot je artikel wordt gevonden door anderen, maar je kan ook je artikel promoten en zo zelf publiek opbouwen.

 

  1. Via social media: Twitter, Linked-in, Facebook of Google+.
  2. Via een nieuwsbrief.
  3. Plaats je artikel op een gast blog.

 

Conclusie

  • Begin met een goede voorbereiding, dit vormt het framework voor je artikel.
  • Schrijf geheel in vrijheid; spontaan, creatief en vanuit jezelf.
  • Wees streng en correct in de afwerking. Dit is het punt waarop je kritisch je tekst gaat vormen tot een volwaardig blog artikel.
  • Wanneer je artikel (tekstueel) af is, zijn er nog een aantal zaken die kunnen bijdragen aan het succes van je artikel.
1Reactie
  • david
    Geplaatst op 10:46h, 18 juni Beantwoorden

    Goeie tips, kan ik echt wat mee, nu nog zorgen dat ik bezoekers krijg op instauto.nl
    bedankt!

Geef een reactie