Met 7 E-mail Marketing Tips Abonnees Genereren

Momenteel is e-mail marketing nog steeds een zeer interessante tool om maandelijkse inkomsten te maximaliseren. Lees hoe je met onze tips in zeven stappen het maximale eruit kan halen.

Indien e-mail marketing juist wordt ingezet, kan het een aanzienlijk return on investment opleveren. Waarschijnlijk ken je het zelf wel, een volle inbox met een berg aan promotiemail. Daar hebben jouw klanten vast ook mee te maken. E-mails worden pas als waardevol beschouwt, wanneer het duidelijk vanuit een betrouwbare bron komt. In dit artikel wordt beschreven hoe je met deze zeven e-mail marketing tips de mogelijkheden volledig kan benutten. De nadruk ligt voornamelijk op het genereren en behouden van een waardevolle abonneelijst.
 

1. Zorg dat klanten bij jou op de stoep staan

Om een e-mail abonneelijst op te bouwen is het belangrijk dat je de organische vindbaarheid van jouw website gaat optimaliseren. Organische zoekresultaten zijn gratis, dus als je het verkeer van Google, Yahoo!, Bing en andere zoekmachines naar jouw website kan verhogen, biedt dit meer kans dat bezoekers zich inschrijven. Zoekmachine optimalisatie kan een belangrijk onderdeel vormen van jouw e-mail marketing strategie.
 

2. Stel verwachtingen

Maak bezoekers duidelijk voordat de opt-in box is ingevuld wat zij globaal gaan ontvangen. Bijvoorbeeld enkel aangeven dat het nieuwsbrieven betreft is onvoldoende. Beschrijf beknopt wat het precies inhoudt en welke waarde het als abonnee oplevert. Hiermee zullen eerder relevante abonnees zich aanmelden, dan abonnees die bijvoorbeeld helemaal niet staan te wachten op dagelijkse aanbiedingen.

Zorg dat in het welkomstbericht duidelijk staat vermeld wat abonnees ontvangen. Hier geldt dezelfde regel: wees specifiek! Wat houdt bijvoorbeeld ‘nieuws’ In? Het kan zijn exclusieve aanbiedingen, kortingen, ontwikkelingen binnen het bedrijf enzovoort. En biedt in alle communicatie, naar abonnees van de nieuwsbrief, een duidelijk uitschrijfoptie aan – wat in lijn staat met de wettelijk e-mail marketing richtlijnen.
 

3. Maak jouw e-mail mobile friendly

Mobiel gebruik is populairder dan ooit. Volgens de laatste statistieken worden e-mails voor bijna 70% met een mobiel toestel geopend. Vandaar dat het cruciaal is dat jouw e-mail template een responsive of mobiele template heeft. Neem in acht dat het ontwerp kan verschillen, optimaliseer en test altijd tevens voor mobiel gebruik.

Basis voor mobile-friendly e-mails:

  • Zorg ervoor dat jouw call to action groot en duidelijk is
  • Gebruik een enkele kolom template
  • Voorkom kleine fonts
  • Gebruik alleen de nodige afbeeldingen
  • Houdt het design clean en simpel
  •  

mobile friendly email marketing in mailchimp

4. Geef redenen om aan te melden

Niet iedere klant is mogelijk geïnteresseerd in alles wat er binnen jouw e-mail marketing wordt gecommuniceerd. Neem bijvoorbeeld een wispelturige abonnee die in eerste instantie alleen informatie over kortingen prefereert, overweeg dan een opt-out voor al het overig nieuws. Wees pro-actief in het voorkomen van mogelijke afhakers.

Denk na over het aanbieden van extra redenen om in te schrijven, zoals kennisgeving, stimulansen, competities en andere acties. Voornamelijk zullen loyale klanten zich met plezier aanmelden. Overige klanten nemen vaak alleen deze stap als er voor hen iets valt te winnen. Maak duidelijke welk voordeel het heeft om juist deze communicatie te ontvangen. Bedenk creatieve acties om de drempel tot inschrijven te verlagen.
 

5. Maak gebruik van mond-tot-mondreclame

Overtuig klanten om hun vrienden te vertellen over jouw website. Een geweldige manier om dit te doen is om bestaande klanten een drijfveer te geven. Zoals ‘ontvang 5% korting op uw volgende order wanneer u 4 vrienden aangeeft die mogelijk iets van ons willen horen’. Opnieuw betreft het creatieve acties om in contact te komen met potentiële klanten.
 

6. Personalisatie

Het begint bij het inschrijven of registreren; naam, woonplaats, geboortedatum enzovoort. Hoe meer beschikbare informatie, des te persoonlijker je klanten kan benaderen. Is het alleen al iemands naam in de aanhef levert dat direct een persoonlijke contact op. Hierin kan je verder gaan door te kijken naar product / dienst afname of bepaald gedrag. Onderschat het belang van persoonlijk contact niet. Klanten zijn namelijk eerder geneigd om actie te ondernemen wanneer informatie persoonlijk en relevant is.
 

7. Houdt data vers

Beheer jouw abonneelijsten effectief. Het is van vitaal belang om abonneelijsten vers en actueel te houden. Als je een webshop runt waarop veelvoudig van het inschrijfproces gebruik wordt gemaakt, lopen de verschillen per abonnee vaak uiteen. Weliswaar opent de ene abonnee consequent elk ontvangen bericht en de ander op sporadische basis. Overweeg aan de hand van statistische data abonneelijsten op te delen in actieve en inactieve gebruikers. Het geeft inactieve abonnees aanleiding om uit te schrijven, als zij desondanks de zeldzame interesse, toch elke dag jouw e-mailcommunicatie ontvangen. Communiceer bijvoorbeeld enkel maandelijks e-mail marketing naar hen.

email marketing abonnee indeling op basis van rating

Maak gebruik professionele e-mail marketing software zoals Mailchimp voor het opschonen en herorganiseren van data voordat de volgende e-mail de deur uit gaat. Vergeet niet jouw e-maillijsten te onderhouden en dat ieder contact kan lijden naar een potentiële verkoop / reactie.

Geen reactie's

Geef een reactie