In 10 stappen de ideale PPC landingspagina maken

Een goede landingspagina maken is voor elke PPC campagne essentieel. Vandaar dat veel marketeers zich afvragen “hoe maak ik een effectieve landingspagina?”. Het is namelijk niet voldoende om simpelweg een landingspagina aan te maken en maar het beste te hopen.

Misschien ken je het wel. Via een zoekmachine ga je opzoek naar het betreffende resultaat. Vervolgens stuit je op een pagina waar je bij denkt “dit is niet wat ik zoek?!”. Hetzelfde geldt wanneer je op een advertentie klikt en de bijbehorende pagina niet aan jouw verwachtingen voldoet. Vandaar de volgende tien stappen als handleiding voor het realiseren van dé ideale landingspagina.
 

Het doel van een landingspagina

Meest voorkomende doeleinden:

  • Het omzetten van clicks naar conversie door een directe transactie tot stand te brengen. Transactie kan een directe sale zijn of een lead, in vorm van een e-mailbericht, offerte, nieuwe nieuwsbrief abonnee en zo voort. Alles draait om het zo goed mogelijk afstemmen van de landingspagina op de advertentie.
  • Verzamelen van data voor het in kaart brengen van het doelgroepsgedrag. Belangrijke data zoals CTR, bounce rate, conversiepercentage zeggen veel over het keuzes en voorkeuren van de doelgroep.
  • A/B-test om te onderzoeken waar er mogelijke aanpassingen benodigd zijn. Het kan doorslaggevende informatie opleveren over het ontwerp van de landingspagina. De gedachte hierachter is om het maximale resultaat te behalen.

 
De meerderheid van de landingspagina bezoekers zal waarschijnlijk niet overgaan naar het uiteindelijke doel. Neem daarom secondaire doelstellingen in acht, zoals verschaffen van informatie over producten of diensten van het bedrijf, algemene brand engagement of de website verkennen.
 

1. Type landingspagina  

Nu het doel helder is, gaan we over naar de eerste stap; kies het type landingspagina. Er bestaat een verschil tussen het gebruiken van een bestaande pagina (zoals de homepage) of een geheel nieuwe pagina. Besluit of er een huidige pagina bestaat waarop de PPC advertentie afgestemd kan worden. Landingspagina’s maken op een externe website raad ik af. Gebruik je eigen website om de drempel te verlagen. Vanuit het SEO perspectief is het tevens beter voor een interne pagina te kiezen.

Als voorbeeld de homepage van OHRA welke als landingspagina voor verschillende PPC  advertenties wordt gebruikt. De pagina is geheel toegewijd aan het afsluiten van een verzekering. Via de form kan de bezoeker direct actie ondernemen.  

landingspagina voorbeeld van de OHRO op homepage niveau

 

Echter, is het niet altijd mogelijk om een huidige pagina in te richten zodat het als landingspagina kan fungeren. Bij het aanmaken van een nieuwe pagina kan je ervoor kiezen om de pagina op de huidige layout te baseren of een geheel nieuwe indeling te maken. Het voorbeeld hieronder van de SNS laat een geheel nieuwe layout zien. Navigatie is weggelaten om prikkels, die de gebruiker van het doel afleiden, te minimaliseren.
 
landingspagina voorbeeld SNS bank via een nieuwe geheel nieuwe pagina
 

2. Maak de landingspagina relevant

Mensen die op een advertentie klikken hebben vaak een sterke koopintentie. De landingspagina moet dan ook aan de verwachtingen van de doelgroep voldoen.

Houdt de pagina overzichtelijk en gemakkelijk te lezen. Overval de bezoeker niet met een berg aan informatie. Houdt het beknopt, subtiel en geef alleen relevante inhoud weer.

Het doel van het ontwerp is vertrouwen creëren en vervolgens een transactie te genereren. Vertrouwen ontstaat door de algehele uitstraling. Voorkom schreeuwerige teksten of afbeeldingen waarmee een “scammy” uiterlijk kan ontstaan. Stel de gebruiker bij het ontwerpen centraal.
 

3. USP’s opstellen

Noteer waarom de bezoeker voor jou moet kiezen in plaats van een directe concurrent. Uitstekend, je hebt nu jouw onderscheidend vermogen beschreven. Verzin hoe je het onderscheidend vermogen kan vertalen naar een paar woorden die de bezoeker inspireert om direct tot actie te komen.

Voorbeeld hieronder is een slider met vier redenen waarom Philips de beste is. Aan de heldere formulering is mijn Philips televisie dan ook te danken. Weet je geen USP’s te plaatsen of helder uit te werken, kan het in aanzienlijk lagere conversies resulteren.

 

landingspagina van Philips voorbeeld USP's uitwerking

4. Beeldmateriaal slim gebruiken

Afbeelding moeten consistent met de campagne zijn en empathie bij jouw publiek opwekken. Onderschat het belang van professionele fotografie of illustraties niet. Stock afbeeldingen werken maar zelden.

Per campagne kan je er voor kiezen om een bepaalde stijl te hanteren. De keuze moet natuurlijk wel op de huidige huisstijl aansluiten. Een diverse benadering in het gebruik van graphics per campagne, is wat jouw campagnes verfrissend houdt.

Maak de afbeeldingen relevant aan de campagne. Combineer waar mogelijk. Zoals het voorbeeld van Allsecur hieronder, wijst de man nadrukkelijk naar het doel van de advertentie; het berekenen van de premie.

landingspagina voorbeeld slim gebruik ban afbeeldingen

Denk aan extra toevoegingen in vorm van bijvoorbeeld een link naar een jQuery galerij. Het is nooit verkeerd om het product visueel extra toe te lichten.
 

5. Call to action opties

Het intrigeert me hoe de ene CTA button door simpele aanpassingen beter presteert dan de ander. Hier zit een hele wetenschap achter. Ik ben er dol op. Zoals de kleurenkeuze van dit essentiële onderdeel kan een aanzienlijk verschil in resultaat realiseren.

Geef de achor tekst een veelzeggende beschrijving, het doel wordt direct helder. Vermijd woorden zoals “verzenden” in plaats van “abonneren”. Maak er voor de bezoekers geen raadspel van. Vertel hen duidelijk wat ze te zien krijgen.
 

6. Priorteer zichtbare content

Zichtbare content wordt soms aangeduid als “boven de vouw” van de pagina. Simpelweg de content die zonder te scrollen zichtbaar is. Het gaat hier om de eerste indruk waarbij het prioriteren van content cruciaal is.
 

7. PPC Ad overeenstemmen

Het lijkt een voor de hand liggende stap, maar veel sites gaan hier de mist in. Een campagne in Adwords heeft bijvoorbeeld de titel “Hotels in Amsterdam”. In dit geval moet de titel op de bestemmingspagina minstens de plaatsnaam bevatten. Het helpt de bezoeker in minder dan een seconde te oordelen of het zoekresultaat aan zijn verwachtingen voldoet.
 

8. Social proof beleid

In de voorgaande stappen heb je de landingspagina aardig vormgegeven. Het is nu tijd om qua vormgeving de puntjes op de “i” te zetten. Social proof is een vorm van middelen waarop mensen hun besluit baseren.

Aantal middelen die jouw landingspagina social proof maken:

  • Reviews, aanbevelingen of recensies welke aantonen dat het product of service betrouwbaar is en kwaliteit biedt. Reviews zijn voornamelijk bij webshops bijna niet meer weg te denken.
  • Social media wordt steeds vaker als middel gebruikt om de betrouwbaarheid van een bedrijf te valideren. Plaatsen van social media icons kan een zeer gunstig resultaat opleveren.
  • Contactgegevens op een heldere manier afbeelden omdat deze gegevens iets over jouw bereikbaarheid en service zeggen. Wanneer ik iets online aanschaf, wil ik er zeker van zijn dat het bedrijf bereikbaar is.
  • Vergelijk-optie kan vooral bij bezoekers die twijfelen de doorslag zijn. Het is zowel door een direct vergelijking mogelijk of een link waarmee het betreffende product tegenover andere soortgelijke producten wordt afgestreept.
  • SSL certificering is waar voornamelijk banken hun klanten op attenderen. Op basis van dit encryptie protocol kan men in de browser zien of de verbinding veilig is. Mensen worden steeds bewuster van gevaren op het internet. In sommige gevallen is een SSL-certificaat essentieel.

 

9. Tijd is geld

Het klinkt als een cliché, maar dit kan door feitelijk onderzoek onderbouwd worden. Een onderzoek naar online gedrag heeft aangetoond dat de bezoekers 2 seconden laadtijd verwachten. Kan jouw pagina hier wel aan voldoen?
 

10. Testen, meten en aanpassen

Gefeliciteerd! De landingspagina is klaar voor zijn lancering, maar hier houdt het niet op. In andere woorden, landingspagina’s moeten voortdurend getest, gemeten en aangepast worden. Het is de enige manier om te achterhalen of het maximale resultaat wordt behaalt. Usability, A/B-testen of multivariate testen zijn aantal voorbeelden om dit proces van; testen, meten en aanpassen te structureren.  

De grootste fouten met betrekking tot het testen zijn niet tijdens het testen, maar door het bij enkel één test te laten. Blijf geduldig, verzamelen zoveel mogelijk informatie en breng waar nodig wijzigingen aan. Overwinning zal aan het eind zoet smaken.

Geen reactie's

Geef een reactie