Het Selecteren van de Juiste Social Media

Samengevat (wat vind ik in dit artikel?)

Hoe selecteer je nu de juiste social media als bedrijf/merk, en waar wil je allemaal actief zijn? Dat is de hoofdvraag die beantwoordt wordt in deze blog post.
Omdat het niet altijd duidelijk is welke social media er allemaal zijn en hoe deze gebruikt kunnen worden, zal hier een overzicht gegeven worden dat hopelijk tot meer inzicht leidt.
De volgende zaken komen aan de bod:

  • Soorten Social Media
  • Meest Gebruikt (Populair)
  • Het Selecteren van de Juiste Social Media

 

Inleiding

Al sinds jaren zijn Social Media niet meer weg te denken uit het online marketing landschap. Waar in de jaren 90 de principes van massacommunicatie (een- op iedereen) en directe marketing (een-op een) hoogtij vierden, is er vandaag de dag een derde speler bijgekomen. Deze speler, social media, opereert op basis van het iedereen- op iedereen principe. Dit betekent dat je als bedrijf/merk moet leren praten “met” mensen in plaats van “tegen” mensen.
Inmiddels kent bijna iedereen het begrip social media wel, maar welke soorten social media zijn er eigenlijk allemaal?

Soorten Social Media

Er is een enorme verscheidenheid aan sociale media. Hieronder worden de belangrijkste categorien social media weergeven. In de bijgevoegde afbeelding is te zien dat dit lang niet alle categorieën zijn. De meest gangbare soorten zijn:

  • Sociale netwerken
  • Blogs
  • Locatiegebaseerde diensten
  • Virtuele werelden
  • Fora
  • Reviews en beoordelen
  • Video
  • Foto
  • Muziek
  • Documenten en content
  • Samenwerking
  • Evenementen

 

Meest Gebruikt (Populair)

Binnen alle categoriën social media zijn een aantal social media die het meest gebruikt worden door mensen. Deze populaire social media krijgen veel aandacht en/of hebben een groot aantal gebruikers. Het is de vraag of ze allemaal geschikt zijn voor de aanwezigheid van bedrijven/merken. Maar aangezien op deze sociale media veel mensen actief zijn, is het in principe ook interessant om er als bedrijf/merk je “gezicht” te laten zien.

Facebook

logo van Google+ online sociaal netwerk

De bekendste sociale netwerk site op het moment. Bijna voor iedereen relevant aangezien zowel grote bedrijven, kleine bedrijven als individuele personen er actief zijn. Belangrijke onderdelen zijn: tijdlijn, groepen, evenementen, bedrijfspagina’s en de Facebook “chatfunctie”

  • 6,7+ miljoen actieve bloggers.
  • 77% van alle internetgebruikers raadpleegt wel eens een blog.
  • Bedrijven met een blog hebben 97% meer inkomende links dan anderen.

 

Google+

logo van Google+ online sociaal netwerk

De sociale netwerk site van Google. Een zeer belangrijk sociaal netwerk in de zoekmachine wereld. Niet zo populair als Facebook, maar zeker in opmars. Belangrijke kenmerken zijn: google+ pagina’s promoten op andere website’s, afbeeldingen delen, formats toevoegen aan posts, verhalen en video’s delen.

  • 6,7+ miljoen actieve bloggers.
  • 77% van alle internetgebruikers raadpleegt wel eens een blog.
  • Bedrijven met een blog hebben 97% meer inkomende links dan anderen.

 

Twitter

logo van Google+ online sociaal netwerk

De sociale netwerk site van Google. Een zeer belangrijk sociaal netwerk in de zoekmachine wereld. Niet zo populair als Facebook, maar zeker in opmars. Belangrijke kenmerken zijn: google+ pagina’s promoten op andere website’s, afbeeldingen delen, formats toevoegen aan posts, verhalen en video’s delen.

Allom bekend als belangrijk nieuws medium. Een goede manier om nieuws en updates te delen met de buitenwereld. Kenmerken van twitter: berichten delen met maximaal 140 karakters, afbeeldingen delen, links delen, zoeken en vinden met behulp van hashtags.

  • 6,7+ miljoen actieve bloggers.
  • 77% van alle internetgebruikers raadpleegt wel eens een blog.
  • Bedrijven met een blog hebben 97% meer inkomende links dan anderen.

 

Linkedin

logo van Google+ online sociaal netwerk

De bekendste sociale netwerk site voor professionals. De site is gericht op de zakelijke wereld. Deze site is uitermate geschikt voor het uitbreiden van je professionele netwerk. Daarnaast kun je een bedrijfspagina aanmaken en zo het online bereik van je bedrijf laten groeien. Belangrijke kenmerken: hou je eigen “CV-achtige” pagina bij, maak een bedrijfspagina, groepen, discussies, nieuws, netwerken.

  • 6,7+ miljoen actieve bloggers.
  • 77% van alle internetgebruikers raadpleegt wel eens een blog.
  • Bedrijven met een blog hebben 97% meer inkomende links dan anderen.

 

Youtube

logo van Google+ online sociaal netwerk

De belangrijkste site voor het delen en bekijken van video’s online. Inmiddels in handen van Google, dus zeker een belangrijke speler met groei potentieel. Youtube is een soort online variant van televisie. De populariteit blijft toenemen en vooral veel jonge mensen gebruiken Youtube als vervanging voor tv-kijken.

  • 6,7+ miljoen actieve bloggers.
  • 77% van alle internetgebruikers raadpleegt wel eens een blog.
  • Bedrijven met een blog hebben 97% meer inkomende links dan anderen.

 

Instagram

logo van Google+ online sociaal netwerk

Een belangrijke sociale netwerk site/applicatie die gericht is op het delen van foto’s (en sinds kort ook video). Mensen delen foto’s met korte onderschriften en volgen elkaar in plaats van dat je “vrienden” wordt. Instagram is een intiemer sociaal netwerk dan Facebook en is vooral populair onder de jeugd. Belangrijke kenmerken: foto’s delen, korte video’s delen, werkzaam via een smartphone applicatie, zoeken en vinden met behulp van hashtags (#).

  • 6,7+ miljoen actieve bloggers.
  • 77% van alle internetgebruikers raadpleegt wel eens een blog.
  • Bedrijven met een blog hebben 97% meer inkomende links dan anderen.

 

Pinterest

logo van Google+ online sociaal netwerk

Is een visuele deel- en bewaar dienst. Het is een applicatie en site waarop je een profiel aanmaakt en vervolgens foto’s kan delen en verzamelen. Via het zogenaamde “pinnen” van afbeeldingen, kun je deze bewaren, sorteren en managen. Er bestaat ook de optie om te volgen en gevolgd te worden.

  • 6,7+ miljoen actieve bloggers.
  • 77% van alle internetgebruikers raadpleegt wel eens een blog.
  • Bedrijven met een blog hebben 97% meer inkomende links dan anderen.

 

Snapchat

logo van Google+ online sociaal netwerk

Is een smarthphone applicatie dienst die het mogelijk maakt om foto’s/korte filmpjes te maken en te versturen. Je maakt een profiel aan, en kan foto’s en video’s delen met een paar vrienden, een iemand persoonlijk of met alle vrienden in het algemeen. Deze foto’s en video’s zijn vervolgens maar eenmalig te bekijken, waarna ze verwijderd worden. Alleen als je ze met vrienden in het algemeen deelt blijven ze 24-uur zichtbaar.

  • 6,7+ miljoen actieve bloggers.
  • 77% van alle internetgebruikers raadpleegt wel eens een blog.
  • Bedrijven met een blog hebben 97% meer inkomende links dan anderen.

 

Vine

logo van Google+ online sociaal netwerk

Is een smartphone applicatie dienst die het mogelijk maakt om video’s te delen. Het lijkt op de video’s die je kunt delen met Instagram, maar bij Vine kan je de video opbouwen uit kort gefilmde stukjes. Een filmpje kan maximaal 6 seconden lang zijn. Je breidt je netwerk uit door mensen te volgen en zelf gevolgd te worden.

  • 6,7+ miljoen actieve bloggers.
  • 77% van alle internetgebruikers raadpleegt wel eens een blog.
  • Bedrijven met een blog hebben 97% meer inkomende links dan anderen.

 

Blogs

logo van Google+ online sociaal netwerk

Een van de oudste vormen van social media, maar zeker nog steeds relevant. Het zijn websites waarop tekstuele stukken geschreven worden in omgekeerd chronologische volgorde (nieuwste berichten bovenaan). Vanuit een SEO perspectief is een blog interessant, om zo bijvoorbeeld content voor je website te genereren.
Tegenwoordig zijn vooral “lifestyle- blogs” populair. Dit zijn blogs waarop mensen schrijven over zaken als: mode, koken, trends, beroemdheden etc.

  • 6,7+ miljoen actieve bloggers.
  • 77% van alle internetgebruikers raadpleegt wel eens een blog.
  • Bedrijven met een blog hebben 97% meer inkomende links dan anderen.

 

Het Selecteren van de Juiste Social Media

Nu duidelijk is dat er legio aan sociale media bestaan is het natuurlijk lastig om de juiste voor je bedrijf/merk te selecteren. Iedere sociale media heeft zijn eigen kenmerken, eigenschappen en soorten gebruikers. Uiteraard is het aan te raden actief te zijn op de sociale media waar mensen uit je doelgroep ook actief zijn. Daarnaast kan je de volgende zaken in acht nemen.

Beantwoord de volgende vragen:

  1. Voor welk (bedrijfs)doel wil ik actief zijn op social media? Welke social media zijn hiervoor geschikt?
  2. Welk gedrag of welke communicatie methode wil ik gebruiken om dit doel te bereiken (b.v. visueel, tekstueel, video, anders)?
  3. Van alle social media die er zijn, welke zijn geschikt voor de producten/diensten die ik aanbied?
  4. Wie zijn mijn doelgroep? en wat weet ik over hun online gedrag?

Deze vragen scheppen hopelijk al meer duidelijkheid. Wanneer je deze vragen hebt beantwoord, kan je de antwoorden vergelijken met de kenmerken van de verschillende soorten social media. De volgende zaken kun je ook bekijken voor het selecteren van de juiste social media.

Controleren:

  • Bekijk de social media platform functionaliteiten en bepaal welke passen bij je product of dienst. Voor consumenten goederen bijvoorbeeld zijn de visuele functionaliteit van Instagram, Snapchat en Youtube erg interessant.
  • Hou je ogen open voor nieuwe social media sites die mogelijk in staat zijn om nieuwe markten voor je product of dienst te betreden.
  • Kijk of je via functionaliteiten van verschillende social media op een vernieuwende manier met je doelgroep kan communiceren.
  • Blijf up-to-date over de populariteit en het gebruik van verschillende social media.

 

Conclusie

In de huidige tijd moet je als merk/bedrijf leren communiceren “met” mensen. Een geschikte manier om dit te doen is via social media. Er bestaan vele soorten social media. De bekendste en populairste spelers zijn: Facebook, Google+, Twitter, LinkedIn, Youtube, Instagram, Pinterest, Snapchat, Vine en Blogs. Het selecteren van de juiste social media is belangrijk. Je doet dit door vragen te beantwoorden over je product, het online gedrag van je doelgroep en je communicatiedoelstellingen. Daarnaast kun je nieuwe functionaliteiten van sociale media en ontwikkelingen binnen de social media wereld in de gaten houden. Handige weetjes over social media, zoals genoemd in deze blog post, kunnen je inzicht in- en gevoel voor de verschillende sociale media vergroten.

Geen reactie's

Geef een reactie