Wat is Google Shopping?

Samengevat (wat vind ik in dit artikel?)

In dit artikel wordt de vraag: wat is Google shopping? beantwoord. Daarnaast komen zaken aan bod over hoe het werkt, wat het proces is achter Google shopping, hoe het eruit ziet en wat de kosten zijn die er aan verbonden zijn. Na deze uitleg worden kort de voordelen en nadelen op een rijtje gezet. Tot slot worden de belangrijkste zaken die je moet weten over Google shopping aangehaald. Na het doornemen van dit artikel ben je volledig op de hoogte van wat Google shopping is en heb je inzicht in de laatste ontwikkelingen.

Inleiding

Veel mensen vragen zich af wat Google shopping nu eigenlijk is. Als je zoekt naar producten op Google kom je het tegenwoordig steeds vaker tegen. Het komt vaak bovenaan de zoekresultaten of aan de zijkant te staan. Aangezien Google shopping groeit in populariteit en Google al vaker baanbrekende innovatieve producten heeft geintroduceerd is het interessant om te weten wat het nu eigenlijk is.

Wat is het?

Google shopping is eigenlijk niks anders dan een soort uitbreiding op Google Adwords. Het is een affiliate marketing programma binnen de zoekresultaten van de belangrijkste zoekmachine, Google zelf. In plaats van puur tekstuele reclames worden producten met foto’s, beschrijving en prijs weergegeven. Daarnaast is Google shopping natuurlijk alleen geschikt voor fysieke producten, niet voor diensten of andere immaterielle zaken.

Google shopping werkt niet op basis van zoekwoorden (in tegenstelling tot Adwords) maar met een zogenaamde product feed. Dit betekent dat je een foto, beschrijving en een aantal attributen van het betreffende product opgeeft. Vervolgens matched Google je product feed met zoekopdrachten van consumenten.
Naast weergave binnen zoekresultaten worden advertenties ook weergegeven op pagina’s van zoekpartners van Google en binnen de eigen Google shopping site.

Het proces dat de consument doorloopt bij een aankoop via Google shopping ziet er als volgt uit:
Het proces van google shopping

De consument die op zoek is naar een product voert een bepaalde zoekterm in. Daarna word er door Google een overzicht gegeven van verschillende aanbieders van het product waarvan Google denkt dat de consument deze zoekt. Deze resultaten komen boven of naast de reguliere zoekresultaten te staan. In het overzicht kan de consument vervolgens verschillende prijzen van verschillende webwinkels vergelijken. Uiteindelijk kan de consument doorklikken naar de pagina van de webshop zelf om een aankoop te doen.

Een voorbeeld van Google shopping voor de zoekterm “rode fiets kopen” wordt hieronder weergeven:

voorbeeld google shopping in zoekopdracht

Voor de eigenaar van een (web)winkel zien de stappen voor het gebruiken van Google shopping er als volgt uit:
stappen voor ondernemer in google shopping

De informatie over de producten uit je product voorraad zet je om in “product feeds”. Vaak is dit dezelfde informatie die ook al in de webshop wordt weergeven voor producten. De informatie van een product feed geef je door aan Google via het zogenoemde “Merchant center” (ga naar merchant center). Daarna kan je het merchant center koppelen aan je Adwords account (ga naar Adwords). Via Adwords kan je vervolgens campagnes opzetten voor producten.

Kosten

Kosten voor de advertenties worden net zoals bij Adwords advertenties via het zogenoemde “pay-per-click” bepaald. Dit betekent dat je betaalt voor iedere klik op de advertentie. Hoe hoog dit bedrag maximaal kan zijn stel je zelf in. Het zijn vervolgens de aanbieders met het hoogst ingestelde bedrag die als eerste worden weergegeven in de resultaten van Google. Het bedrag dat je vervolgens betaald voor een klik is het minimumbedrag dat nodig is om hoger te bieden dan de adverteerder onder je. Het is dus niet altijd hetzelfde als je maximaal ingestelde bedrag voor een klik.

Voordelen en nadelen van Google shopping

Voordelen

  • Het process van zoeken naar-, vergelijken van producten en aankopen doen via internet wordt verkort en versimpeld.
  • Voor veel producten geeft het betere resultaten dan standaard tekstuele Adwords campagnes.
  • Nieuwe manier om producten te kopen via Google. De consument heeft een bijna gelijkwaardige “real life experience” voor aankopen.
  • Je product is te zien bij de start van de shopping journey van de consument in Google.
  • Het zorgt voor hoge kwaliteit leads: klant heeft op de pagina van Google al een vergelijking kunnen maken tussen verschillende aanbieders voordat deze door klikt naar je pagina.
  • Geoptimaliseerd voor mobiel.

 

Nadelen

  • Er zijn kosten aan verbonden.
  • Het uploaden van de product feed kan mogelijk veel werk zijn.
  • Versimpelde vergelijking met concurrenten. Consumenten kunnen op basis van prijs voor een concurrent kiezen terwijl ze jouw uitmuntende service over het hoofd zien.
  • Een “adblocker” plugin kan er voor zorgen dat resultaten niet worden weergegeven.

 

Wat je moet weten

Nu duidelijk is geworden wat Google shopping is en hoe het werkt zijn er nog een aantal zaken die handig zijn om te weten.

  • Google shopping wordt steeds belangrijker
    De populariteit van Google shopping is aan het toenemen sinds de introductie in Nederland in 2011. Vanaf 2013 is er een duidelijke toename waargenomen voor het gebruik van Google shopping ten opzichte van Google Adwords advertenties. Door een toename in aantal e-commerce aanbieders wordt het doen van online aankopen steeds onoverzichtelijker voor consumenten. Een overzichtelijke oplossing als Google shopping kan hier uitkomst voor bieden.
  • Schrijven van duidelijke en goede titels
    Binnen Google shopping is het van groot belang dat je duidelijke en goed omschreven titels schrijft voor producten. Aangezien het niet mogelijk is om zoektermen op te geven waarop je gevonden wilt worden, zullen deze titels van groot belang zijn voor het matchen van producten aan zoekopdrachten van consumenten.
  • Volledige product feed
    Als vervolg op bovenstaand punt mag duidelijk zijn dat ook het opgeven van de juiste en volledige product feed van groot belang is. Dit is uiteindelijk hetgeen wat gaat bepalen of je product wel of niet gekoppeld gaat worden aan een bepaalde zoekopdracht. Vanaf september 2015 gaan ook een aantal nieuwe vereisten voor de product feed een rol spelen (meer informatie).
  • Toekomst (belang van locatie)
    In de toekomst gaat waarschijnlijk ook de locatie van een webshop een grotere rol spelen. Op het moment hecht Google al veel waarde aan de locatie van een bedrijf of winkel bij het matchen van zoektermen aan resultaten. In de toekomst is de verwachting dat dit ook voor Google shopping gaat gelden. Wanneer je bijvoorbeeld zoekt op “rode fiets kopen” is het wel zo handig dat je webshops die dicht bij je in de buurt zitten krijgt te zien. Dit houdt namelijk bezorgkosten voor jou als consument laag of geeft je wellicht de mogelijkheid om dezelfde middag de fiets nog op te halen bij de fietsenzaak in de stad.
Geen reactie's

Geef een reactie